Termékelhelyezés

2018.04.23.
Olvasták: 655

A marketingesek a szokásos hétindító értekezletre gyűltek össze a főnök ovális irodájában, ám ez a megbeszélés sokkal izgalmasabbnak ígérkezett a korábbiaknál. Mindenki tudta, hogy a rájuk váró feladat óriási, de igyekeztek nyugodtnak mutatkozni. Ebben a szakmában ez alapkövetelmény.

– A mai napon egy forradalmian új terméket dobunk a piacra, ami nem más, mint a szar – kezdte a megbeszélést a főnök.

– Már megbocsáss, de ami mostanában piacra kerül az mind szar. Miben különbözik a miénk a konkurenciáétól? – emelgedett szóra valaki az ovális asztal bal hátsó csücskénél.

– A kérdés jogos – tolta föl az orrán a szemüvegét a főnök. – Tény, hogy, ami boltban megvehető, az mind szar, de csak metaforikusan. Mi viszont valódi, elemi szart fogunk árulni a maga naturális tisztaságában. Ehhez kéne valami jó szlogen.

– Talán a szagból kéne kiindulni – mondta egy bátortalan hang. – A szar ugyanis erről ismerszik meg leginkább.

– Pontosan! És ezt a kozmetika igyekszik minél jobban ellenpontozni: szabdulj meg a szagoktól, győzd le a szagot meg hasonló tételmondataink vannak. Mi lenne, ha mi ennek az ellentétét tűznénk a lobogónkra? Például azt, hogy: vállald föl büszkén a szagodat!

– Jó az irány – bólogatott a főnök. – De a szag csak egy részeleme a termékünknek. Ott van még az állaga, a tapintása és nem utolsó sorban az íze is. Ezzel is foglalkoznunk kell.

– Az állaga és a tapintása nem gond, de az ízével föl van adva a lecke – szólt közbe egy érdes hang. – Evett már valaki a termékünkből?

A teremben vágni lehetett a csöndet.

– Sejtettem – bólintott a főnök. – Gondolkodtam is, hogy rendezek egy kis termékbemutatót, de a mintadarabokat a takarítónő kidobta a frizsiderből. Kénytelenek leszünk a fantáziánkra hagyatkozni.

– Ezek szerint a terméket élelmiszer-kiegészítőként kell reklámoznunk? – jelentkezett megint az ovális asztal csücskén ülő alak.

– Nem kifejezetten. Az benne a trükk, hogy ez a matériát a vásárlók gyakorlatilag mindenre használhatják, vagyis semmire. Rá kell venni őket, hogy vegyék, vigyék, mert ez most a trendi – magyarázott a főnök.

– Értem már – mondta az iménti karcos hang. – A szar eladását eddig mindenki metaforikusan értette. Különféle termékeket, anyagokat állítottak elő, amelyekről elhitették, hogy jók, tartósak és hasznosak, pedig alapból mind szar volt.

– Mi pedig megléptük azt, ami eddig hiányzott a kereskedelmből: valódi szart árulunk valódi szarként – tolta föl ismét a szemüvegét a főnök.

– Akkor a dolog egyszerű – mondta az ovális asztal csücskén üldögélő. – Mondjuk azt, amire mindenki vágyik: vegyen szart, mert ez a valóság, és ez a jövő.

– Igen, ez találó – tűnődött a karcos hang. – Egyszerű, érthető és könnyen megjegyezhető. Van viszont egy kis gond a további marketingeléssel.

– Éspedig? – emelte rá a pillantását a főnök.

– A termékelhelyezéssel meg fog gyűlni a bajunk. A városi kutyák ezt még megoldják a falak tövénél meg a kapualjakban, de hogyan működik majd ez a hollywoodi szuperprodukciókban? Nem várhatjuk el a világsztároktól, hogy telekulázzák nekünk a vásznat.

– Azt nem is – mondta egy újabb hang. – De ha minden jegy mellé adunk egy kalapot, a nézők ösztönösen tudni fogják, mit tegyenek bele, ha megnézték a legújabb munkákat. Ezek mindegyike ugyanis egy nagy, öblös kalap után kiált.

– A globális divatba is könnyű lesz visszahozni a khaki színt…

– A kakaóról pedig a nyelvészek segítségével lefaraghatunk egy ó-betűt…

– A kakadut pedig átnevezhetnénk…

– A szaracénről alól semmi perc alatt kibökhetnénk a cé-betűt…

– Szarkofág mellől eltanácsolhatnánk a kofákat. Áruljanak máshol…

– Kofágról van szó, nem pedig kofákról, te marha!

– Tök mindegy.

– Kezdetnek nem rossz – emelkedett föl a székéből a főnök. – Mára ennyi talán elég is lesz. Ja és még valami: bölcs vezetőségünk döntése értelmében mostantól természetben fogjuk kapni a bérünket, mégpedig beszerzési áron, ömlesztve. És most megbocsássatok, rohanok a pénztárba, terméket elhelyezni.

 

Ezt a honlapot kizárólag a megosztások száma tartja életben, ezért arra kérjük, ha tetszik önnek, amit lát, a lentebb elhelyezett kék bannerre kattintva ossza meg ezt az írást a Facebookon, hogy mások is megtalálhassák. Kommentek írására is csak a közösségi médiában van lehetőség.

Hóremheb István

Fiatal prózaíró, a Tébolyda című antológia egyik szerzője.