Jön a random ajándékvásárlás

Itt: Regénytár Press
sopping

A december sokak számára egyenlő a kínos tanácstalanságba ojtott nyűglődéssel, mert ilyenkor az éves átlagnál jóval gyakrabban vagyunk kénytelenek olyan vásárlási ügytelekbe bonyolódni, amelyek kimenetele a kutya vacsorájával mutat hasonlóságot. Parasztosan szólva: megveszünk mindenféle szart, mert rajtunk lóg az ajándékozási kényszer. Ezt a szinte már népbetegségnek minősülő jelenséget vette górcső alá az a kelta-szász kutatócsoport, amely nemrég kidolgozta a random vásárlás módszerét.

A dr. Burgderrick München által vezetett csapat olyan vásárlási megoldást keresett, amely mentesítheti a vásárlót a mérlegelés, a kiválasztás és a döntés kínjaitól. Kutatásaik alapján ugyanis egyértelmű, hogy a vásárlás ténye nem egy konkrét, kívánatosnak vélt árucikk megvételére irányul. Sokkal fontosabb ennél maga a folyamat, az hogy vásárolunk, hogy basszuk el a pénzt, s hogy mindezt megtehetjük. Ez okozza a mindenki által jól ismert kellemes, bizsergető érzést, amely exponenciálisan csökken, sőt meg is szűnik, ha a megvett cuccal hazalihegünk a boltból. Burgderrick és csapata kimutatta, hogy az emberek többsége otthon ki sem bontja a vásárolmányát, vagy ha mégis, akkor érdektelen közönnyel félreteszi és máris az újabb árucikk megvételére összpontosít.

A random vásárlás opció teljesen automatizálja ezt a tevékenységet, mégpedig oly módon, hogy az ember az áruházba lépve megnyomja a RANDOMISED SHOPPING gombot, aminek nyomán a gépi intelligencia felkínál neki valamit a választékból. Megeshet, hogy egy zsákvarró tűt kap, de az is, hogy egy háromárbocos jachtot vagy egy második világháborús harcoló német alakulatot. A vásárlónak eztán nincs egyéb dolga, mint rendezni a pénzügyi dolgokat, és a kapott terméket a hóna alá csapva – nagyobb tételeknél pedig a szállításra való slepperről gondoskodva – hazaballagni. A metódus a webes vásárlásnál is működik, bár Burgderrick szerint ebben az esetben akkor is jelentkezik bizonyos szintű véletlen-összetevő, ha egy konkrét áru kiválasztására törekszünk. A doktor szerint a kulcs az ún. „meglepi effektus”, amelyre tudat alatt minden vásárló ácsingózik.

Az idei karácsonyra szánt ajándékokat sajnos még nem tudjuk teljesen randomizálni, mert a módszer itt-ott finomhangolásra szorul, de jövő ilyenkor már valószínűleg ennek a jótéteménynek is örülhetünk. Addig meg majd csak kibírjuk valahogy.